Az arktúriaiak az első olyan értelmes faj, amit az emberiség felfedezett. A találkozás nem lett vérfürdő, pont ellenkezőleg a két faj békében él egymás mellett és kereskednek egymással (ezt némileg beárnyékolja az Arcturian Klerhaige nevű betegség, amit ha az ember elkap, akkor meghal). Ebből az jönne le, hogy elég értelmes fajról van szó, de ez nem teljesen igaz, az átlag IQ szintjük a főemlősök szintjén van. Ettől eltekintve képesek lőfegyvereket kezelni (bár alapjáraton botokat és köveket használnak), a Weyland-Yutani kiépített néhány kapcsolatot, így nem számít meglepőnek az, hogy egy arktúriai emberi fegyvert, esetleg felszerelést használ.

Bár emlős besorolást kaptak (WY mért alkalmazott ilyen kretén xenobiológust?), ám külalakjuk inkább a rovar és emlős kombinációjaként írható le, továbbá életciklusuk miatt kétéltű is ide tolható. Az arktúriaiak két lábon járnak, nagyságuk az emberekével egyenlő, melegvérűek, oxigént szívnak és mindenevők. Itt véget ér az emberekkel való egyezés, hiszen az arktúriai faj nem rendelkezik szemekkel és elég különös módon kommunikálnak (legyen az egy fajtárs, vagy egy ember), egyfajta természetes hangradarral.

Minden arktúriai tojásban kezdi az életét. Amint kikeltek, a fészek legalján levő meleg medencékben növekednek. Ez egyfajta óvoda az ivadékok számára. Bár a szaporodásuk elég érdekes, ám különös módon egy arktúriai és egy ember „lefeküdhet” egymással. A másik érdekesség, hogy a hímek és a nőstények külalakban nem nagyon különböznek, így könnyen előfordulhat az, hogy egy férfi egy hím arktúriaival hál és észre sem veszi. (Aliens: Bolygó neve Halál c. filmben ezzel viccelődnek a katonák.)

Településeik a föld alatt találhatók, ahol matriarchális rend van. Egy bolyban pár tucatnyi egyedtől kezdve, akár pár ezer egyed is lehet. Királynő uralkodik, ami a tojásokat rakja. A többnyire békés arktúriaiak nagyon agresszívak tudnak lenni, ha úrnőjüket veszély fenyegeti.

Átlag arktúriai nem intelligensebb egy csimpánznál. Királynő intelligenciája megközelíti az átlagos emberi intelligenciát, tehát az emberi populáció kb. 50%-ánál intelligensebb. Rajta kívül még több egyed is rendelkezik magas intelligenciával. Ők koordinálják a dolgozók és katonák ténykedését, tartanak kapcsolatot az emberekkel és bonyolítják le a cserekereskedelmet.