Mielőtt a Gyilkos Klán rabszolgasorba taszították volna őket, társadalmilag igen fejlett civilizáció volt. Kaptárszerű kolóniákban éltek, s bár nem volt egy kiemelkedő vezér egyed (mint például királynő) mégis igen jól szervezettek voltak, s mindig tudták mi a teendő, hála a kaptártudatuknak. Mentálisan össze tudtak kapcsolódni, így közösen sokkal hatékonyabban tudták fejleszteni civilizációjukat. Technológiájuk érdekessége volt, hogy alig használtak mesterséges anyagokat. Épületeik, járműveik, eszközeik mind-mind organikus eredetűek voltak, mondhatni úgy „növesztették” őket. Különlegesen nagy becsben tartották a kristályokat, melyeket elektromos eszközök helyett használtak. Ezek voltak az energiaforrásaik, de adattárolóként is hasznosíthatták, mint valami számítógépet. Épületeik belsejében hatalmas „kristályfüzérek” voltak, melyek kívülálló számára díszítőelemeknek tűnhettek, ám valójában kultúrájuk alappillérei voltak.

Mikor a ragadozók rájuk találtak, az emberekhez hasonlóan velük is piramisokat akartak építtetni, ám ezek a teremtmények szellemileg már túlságosan fejlettek voltak ahhoz, hogy isteneknek nézzék a vadászokat, így elutasították a közeledést. A yautják innentől már csak vadászni jártak vissza ide, kivéve rossz vér hordózóinak szélsőséges Sötét Klánját, akik bosszút esküdtek, amiért megtagadták az alárendelt szerepet. A Sötét Klánnak köszönhető az idegen fertőzés, mely végül szinte teljesen kiirtotta ezeket a lényeket. A túlélőket elfogták, s rabszolgaként elhurcolták. Hála a kollektív tudatnak, nagyon gyorsan tanulnak, s hamar alkalmazkodtak a yautják technológiájához is, ezért számítanak olyan értékes munkaerőnek.
Biológiailag nagyon hasonlóak az idegenekhez, s a földi rovarokhoz, ám kitines vázuk belül található, az izmok alatt, kivétel a fej. Két nagy, összetett szemük van, hasonló a homárokéhoz, így nagyon rossz látási viszonyok között is remekül tájékozódnak. Mellkasukat egy biomechanikus csőrendszer szövi át, ebben sűrű folyadék kering lassú sebességgel, melynek egyfajta védelmi szerepe van. Sérülés esetén hamar megszilárdul, „begyógyítva” ezzela sebet.

Táplálékukat elsősorban nyers hús alkotja. A régi időkben kollektív tudatukat felhasználva mentálisan bénították meg, s ejtették el a zsákmányt, mára már a tenyésztett állatok közül fogyasztanak, bár a rabszolgasors miatt gyakran kell a régi vadászmódszerekhez folyamodniuk. Mozgékony rágószerveikkel megtartják az áldozatot, s éles fogaikkal felaprítják. Hosszú életűek, s lassan szaporodnak, ezért is érintette őket érzékenyen az idegen invázió. Ugyanez az oka annak, hogy nem képesek hatékonyan ellenállni rabszolgatartóiknak, hiszen nem születik új, harcképes generáció. Fegyvereik nem elég ütőképesek a ragadozó technológia ellen, s túl kevesen vannak ahhoz, hogy kaptártudatokkal csapást mérhessenek fogvatartóikra.

Sötét klán a hadigépezetüket rájuk építi. Ők a termelők, a túlszaporodást pedig úgy oldják meg, hogy a feleslegből idegen keltetőt csinálnak.

Első fajjal kapcsolatos felfedezés a "Kanyon Város" feltárása volt a telepesek által. A telepesek idegenekbe botlottak itt illetve valamife "entitásba".