Előtörténet

Minimum 1 db. A4es lap, 12-es betűmérettel, Times New Roman betűtípussal, térközök nélkül. Ez a minimum hossz. Ebbe nem tartoznak bele az adatok, és az előtörténetet színesítő képek.

Helyesírásra vigyázzunk, sokat ronthat az értékelésen. De akinek esetleg diszlexia vagy hasonló problémája van, az jelezze, és ehhez mérten méltányosan kezeljük. De a Word nevű szövegszerkesztő használata alap minden rossz helyesírónál, és azért másnál is. Illetve ma már a böngészők is jelzik a hibák nagy részét.

Előtörténet előtt meg kell adni pár alapvető adatott. Ezek közül némelyre nincs szüksége alien játékosoknak.

Adatok Magyarázat
Név:

Nem kell túlzottan ecsetelni emberek esetén. Másik két faj esetén lentebb részletezve lesz a névalkotás.

Becenév: Karakter beceneve, ha van. Ez alienek esetén nincs.
Faj:

Ez lehet, alien, ember és predator. Aliennél a variánst is fel kell tüntetni. Szintetikus játékos esetén szintetikust kell írni és hogy milyen típus. Ettől függetlenül emberek közé számítandó.

Nem:

Alieneknél ez az opció is kiesik, mivel hím idegen nem játszható. Szintetikusok esetén hiába „gépek”, meg kell adni, hogy női vagy férfi „modell”.

Születési dátum:

Karakter mikor született. Speciális esetben pl. amnézia esetén nem kötelező megadni, de körülbelüli dátumot kell adni. Alienek esetén sem kötelező pontos dátum megadása.

Születési hely:

Ember esetén pontosan be kell határolni. Persze ha egyike a több száz kódnévvel ellátott kis kolóniának, akkor annyira nem kell pontosítani. Föld esetén ország megadása is kell. Alien és predator esetén lehet ködösíteni. Alienek nincsenek tisztában vele milyen bolygón is vannak. Predatorok sokkal nagyobb területen vadásznak, mint amit az emberek ismernek, így számos ember által nem megnevezhető bolygón van vadásztáboruk.

Foglalkozás / volt foglalkozás:

Jelenleg mivel foglalkozik a karakter, pl. katona a Gyarmatügynél, vagy csempész. A volt foglalkozás, hogy ez előtt mivel is foglalatoskodott.

Birtokolt dolgok: Játékosok által birtokolt dolgok. Személyes tárgyak, jármű, lakás. Alieneknél ez kiesik.
Külső és belső jellem: Hogyan néz ki a karakter. Milyen a személyisége.

Mely fajnál mit kell leírni, illetve mit lehet leírni, alább. Olyan információk nem lesznek taglalva, amik az adatbázisban szerepelnek. Pl. hogy ember esetén fontos tényező, hogy a karakter hogyan éli meg a Föld bukását.

Játszható karakterek

Á.jpg

Az oldalon nincsenek előre kidolgozott „kánon” karakterek, miket igényelni lehetne. Továbbá nem lehet filmek, könyvek, képregények, játékok főbb karaktereit sem kijátszani, amelyek kulcsszereplői az oldal eseményeinek vagy a háttértörténéseknek. Oldalon saját karakterrel lehet játszani, amit a játékos maga talál ki.

Az oldalon ember, predator és alien játszható felek. Nincs játszható negyedik faj, kisregény kifogásolhatatlan minőségű előtörténet ellenére sem.

Jelenleg indítható karakterek:

Ember Indíhtató? Predator Indítható? Alien Indítható?
CMC Igen Normál predator Igen Drone Igen
WY Igen Nőstény predator Igen Runner Igen
Szabdúszó Igen Beavatott ember Nem Predalien Igen
Szintetikus Igen Rossz vér Nem Chrysalis Igen
Álmodó Nem Monkyalien Igen
Spears Nem Xenoraptor Igen
Kígyótestű Igen
Röpképes Igen

Ember

Ez a legjátszhatóbb. Elvégre mi is emberek vagyunk. Bár az AvP univerzuma elég régre nyúlik vissza, legtöbb mű 1990-2000 közt íródott így az akkori társadalmi és technológiai viszonyok alapján készült el a jövőbéli emberi technológia és társadalom. És mivel az eredeti AvP univerzumhoz 2000 után is jöttek művek, eléggé érdekes lett a felhozatal. Gyakorlatilag elég változatos az emberiség felhozatala. Példának okáért: Egy kolónia lehet teljesen gépiesített, de lehet olyan is ahol állatokat használnak szántásra. Vagy a mára már elavult kockamonitorok is előfordulnak, egyetemben a holokivetítőkkel.

Frakciók

Ember játékosok három frakcióba tömörülhetnek. Gyarmati Tengerészgyalogság, Weyland-Yutani, szabadúszó.

Gyarmatügyi Tengerészgyalogság kötelékében nagyrészt katonák találhatóak, ám számottevő itt a tudós is. Igaz, eme tudósok jó része rendelkezik katonai tapasztalattal és leginkább, mint tanácsadó tart a katonákkal, vagy ő maga is katona csak tudományos képzettségű. (Igaz kutatóbázisokon a tudósok jó része civil, akár katonai tapasztalat nélküli.)

Weyland Yutani Társaság az egyik legnagyobb cég. Talán a legerősebb multinacionális vállalat. Számottevő a hadiereje és a tudományos kutatásokban is élen jár. Civil szférában mindenhol megtalálható. Játékos karakterek szempontjából ez a legváltozatosabb. Lehet játékos, tudós, katona (zsoldos, Vas Medve), teherhajó parancsnok vagy csak szimpla gyári munkás is.

Szabadúszó független pénzkeresők. Lehet itt független teherhajó parancsnok, de kalóz vagy csempész is. Továbbá független zsoldos is. Eme játékosoknak nehezebb, de szabadabb a játék.

Karakteralkotás

Alap karakter a hétköznapi ember. Ezt nem kell részleteznem, alapjárton egy A4-es oldalnyi előtörténet elegendő. Ellenben vannak különleges esetek. Első a spears vagy álmodó. Álmodókat foglalkoztat a WY és a CMC is. Igazából álmodókat minden nagyobb cég és a CMC meg akarja szerezni, hogy eme előnyt magáénak tudhassa. A spears karakterek kijátszása nehéz, leginkább szabadúszóként ténykedhetnek, révén az idegenek megszállott hívői. Ezekhez a karakterekhez, több mint két oldal szükséges.

Játékos nem lehet halhatatlan. Ha letépik a karját és elvérzik, akkor bizony elvérzik. Továbbá több száz éves játékos karakter lehetséges, feltéve, ha ehhez több oldalas jó minőségű előtörténet párosul és AvP szempontjából reális a története. (lásd: Gideon Suhn Lee) Bár van az AvP világában halhatatlan ember (Xerxes), játékos ettől függetlenül nem lehet halhatatlan. Szupererős sem, csak annyira, amit legális orvosi protézisek engednek. Tehát a játékosnak átlagnál lehet jobb fizikuma, ha valami miatt művégtagot kap, esetleg valami kísérleti szernek volt a tesztalanya. Ellenben ehhez sem elég két oldalnál rövidebb előtörténet.

Játszhatóak még szintetikusok is, de csak olyan modellek, melyek emberével megegyező személyiséggel és öntudattal rendelkeznek, illetve képesek energia igényüket oxigénből, élelemből és vízből kinyerni. Alábbi modellek játszhatóak: A20, Utód széria, Nem hivatalos másod generációs, egyéni megrendelésű modell. Szintetikus játékosok megegyeznek az ember játékosokkal, leszámítva, hogy több sérülést bírnak, erősebbek, vannak plusz skilljeik. Ellenben a szintetikusokkal szemben van egyfajta rasszizmus. Hiszen mégsem élőlények, „csak gépek”. Természetesen szintetikus játékoshoz sem elég 1 oldalas előtörténet.

Amit az előtörténetnek tartalmaznia kell:

Csak egy iskola a Föld bukása után...

Születés helye, ideje. Család, gyerekkor, iskolák. Ez karakter függő, hogy mekkora terjedelmű, illetve ki mennyire részletezi. Ezután pedig, az oldal aktuális dátumáig történő dolgokat kell leírni. A felnőttkor pedig attól függ, ki hány éves karakterrel akar játszani. Lehet 18 évessel, de 40 évessel is. Speciális esetben 18 évnél kicsit fiatalabbal is lehet, ezt előbb staffal kell egyeztetni.

Jelenleg, mikor ez íródik az oldalon még 2196 Februárja van. Vagyis minden karakter előtörténetében valamilyen kontextusban feltűnhet, hogyan élte meg tulajdonképpen az emberiség több mint a felének kihalását. Ez jó ürügy, hogy a karakternek ez adott egy lökést az életútjában.

Predator

Játszhatóság terén az ember után a predator a következő. Fejlettek, civilizáltak, mégis bestiálisan brutálisak is tudnak lenni. Ahhoz, hogy bele láthassunk a yautják gondolkodásába, célszerű elolvasni az AvP könyv trilógiát. Ezzel már jó alappal rendelkezhetünk. Vagy itt van az adatbázis: Predator biológia és Predator kultúra mely ugyan ezt nyújtja és tartalmaz más művekből származó információkat is. Ezek elolvasása mellet természetesen lehet kérdezni a stafftól is. Névadás terén jó kiindulás a Szótár és ABC. Trl’kva, Mki-sla csak két véletlenszerű példa.

Klánok

Játék szempontjából nincs jelentősége, hogy a játékos tartozik-e egy klánhoz, vagy sem, így eme esetben a beavatását iskola klánban érte el. Persze játékos nem tartozhat olyan klánhoz aminek speciális feltételei vannak, pl. az Elit klán esete.

Karakteralkotás

Normál predator, hím és az Ősök Tanácsának törvényeit betartja. Különböző művekben leginkább velük találkozni. Egy oldalas előtörténet a minimum.

Rendes nőstény predator nem játszható, mivel jóval nagyobb és erősebb egy hímnél. Igény persze lenne rá. Illetve különböző fanartokon szereplő nőstény predatorok akkorák vagy kisebbek, mint a hímek és ők is vadásznak. Ez alapvetően az eredeti kánon nem ismeretéből fakad. Ellenben kompromisszumos megoldás, az hogy ezek törpenövésűek. Tehát játszhatóak nőstény predatorok, melyek törpenövésűek, ezzel terméketlenek, vagy nem képesek utódot kihordani. A yautja társadalom szempontjából ők lényegében selejtes egyedek, miknek nincs haszna. Megvetés, kitaszítottság stb. nem túl kellemes dolgokban gazdag élet várna rájuk. Ám valahogy képesek voltak elérni, hogy bevegyék őket egy iskola klánba és bizonyítottak, átestek a beavatáson. Vadászattal tiszteletet vívnak ki maguknak és elfogadható életük lehet. Ez viszont ritka esett, így aki ilyen karaktert szeretne kezdeni, annak legalább két oldalas előtörténetet kell írnia.

Maszk csere a megbecsültség jegyében... igen az az a hegesztő maszk.

Beavatott ember nagyon ritka dolog. Ritka, hogy alapvetően prédának tekintett fajok egyedei kiérdemeljék, hogy beavatottá váljanak. Valamilyen speciális dolognak történnie kell, ami a yautját és a másik fajból való egyént egy oldalra tereli / kényszeríti. Ha ekkor a másik fajbéli jól állja a sarat, akkor előfordulhat, hogy a predator tisztelete gyanánt oda adja ennek a személynek valamiét. Volt rá példa, hogy a maszkját adta oda egy predator egy embernek, egy hegesztő maszkkért cserébe. Holott nagyon ügyelnek rá, hogy technológiájuk ne kerüljön más faj kezébe. Igaz ez az esett, már az Első Idegen Háború után volt. (Első idegen háború alatt Korarin kikaptak a predatorok a CMC-vel szemben.) Olykor viszont ennél is többet láthatnak egy emberben vagy más faj egyedében, méltónak látják, hogy beavassák. Ekkor pedig lehetősége van rá a beavatott másfajúnak, hogy csatlakozzon a predatorokhoz. Mivel ember játszható így, predator skilleket is tanulhat az ember skillek mellet. Előtörténet hossza terén célszerű két oldal fölött teljesíteni. Emberről van szó, így fizikailag gyengébb, célszerű tartalmas és hosszú előtörténetet írni több skillpontért is.

Rossz vér játékosnak rosszabb dolga lehet, mint egy spearsnek. Ha nem tartozik rossz vér klánhoz, akkor egyedül a világ ellen. – Jelenleg nem indítható. Játékos szám növekedésével indíthatóvá válhat. Jelenleg, ha a játékos valamit nagyon nem helyesen tesz, rossz vérré válhat. Bár ekkor jó eséllyel ekkor azonnal meg is ölik.

Pred szabályzat.jpg

Meddig gyerek, mikor van a beavatás? Nehéz kérdés, ember egyértelmű, alieneknek pedig nem ismert az élethossza, de akár 6 óra alatt elérhetik a felnőttkort. Predatorok esetében tudjuk, hogy előfordulnak 1000 évesnél idősebb még vadászó yautják.

40-80 éves kor közt célszerű a beavatást megejteni, 30 éves kortól pedig a predator elkezdheti a tényleges képzését, csatlakozhat klánjához vagy egy iskola klánhoz. Ez előtt még fiatal, az anyán, speciális esetben az apán múlik, hogy mennyire gondoskodnak ez előtt a gyerek tanításáról.

Gyakori „hiba”, hogy játékos anyáról és apáról ír, e mellé meg betársul, hogy egy-két testvére van, vagy nincs is. Ritka dolog a házasság és feltehetően eme esetben valóban kevesebb utódja lesz a vadásznak (bár lehet, hogy éppen fordítva), mint normál esetben, de ez nem válik a megbecsültségének kárára a házasság köteléke miatt. Tehát ha a játékos azt írja, hogy családban egyke gyermek, akkor az alábbi dolgok merülnek fel:

  • Apja meghalt/eltűnt.
  • Anyja halt meg vagy tűnt el.
  • Valamelyik szülő elvesztette a nemzőképességét.
  • Fent megadott 40 éves beavatási korhatár miatt kell lennie még pár testvérének minimum. Esetleg ezek hatlak meg…

Szülőbolygónak legcélszerűbb az őshazát megadni. Bár sok bolygón alapítottak városokat, melyek elsősorban hajók karbantartására és vadászatok közti megpihenésre szolgálnak. Viszont egyes ilyen városok túlnőhettek eme szerepkörön és költözhettek ide nőstények, esetleg teljes klánok. Tehát konkrét bolygó nevet sem muszáj megadni születés helyének. Elég körül írni azt.

Előtörténetnek még tartalmaznia kell a beavatást. Leggyakoribb, hogy idegenek lakta bolygón szállnak le és minimum egy idegent el kell ejteni. Van hogy maguk juttatják le a tojásokat a felszínre. Illetve izolált környezetben való beavatás is ismert, ilyen pl. a beavatási piramis. Lehet más speciális eshetőség is (hajójukon elszabadulnak az idegenek), mikor egy feljebbvaló úgy látja, hogy az ifjonc megérdemli, hogy beavatottá váljon.

Ezután jön az, hogy a játékos kiérdemli-e az előtörténetért a Megbecsült rangot. Vagy beavatás után még történik valami jelentős az előtörténetben, vagy a beavatás körülményei voltak nagyon speciálisak.

Alien

Aliens Nincs kiút.jpg

Alienek kijátszása nehezebb. Elve nem használnak eszközöket. A gondolataik és egymással való társalgásuk lehető legminimálisabb, célratörő. AvP2 és AvP3 játékok jól reprezentálja milyen egy alien bőrében lenni, mindent a fészekért, mindent királynőért, mindent az anyakirálynőért.

Játszható idegen típusok

Feljebb és itt is megtalálhatóak a játszható variánsok. Játékos küllemre „akármilyen” xenomorph lehet, csak be lehessen sorolni a játszható variánsok közé. Persze az akármilyen alatt az értendő, hogy az AvP világához mérten akármilyen. Tehát csillámpóniból kikelt idegen nem lehet, de rendes póniból kikelt lehet.

És persze igen. Minél különlegesebb egy idegen illetve minél erősebb alapból annál hosszabb előtörténet szükségeltetik. Drone, runner számára elegendő egy oldalas előtörténet. Xenoraptor esetén a gazdatest ritkasága miatt pedig ildomosabb lenne leendő xenoraptor játékosoknak a két oldalas lécet felállítaniuk. Elvégre a nem madár Dinosaurusok klónozása még eléggé új keletű dolog az 2190 után. Röpképes idegen esetén is fenntartandó az egy oldalas előtörténet, révén a repülés képessége elég nagy előnyt jelent számukra.

Nos, az alienek esetén nehéz akár még a minimális egy oldal elérése is. Így nem kötelező az előtörténetben csak a játékos alien karakter szemszögéből leírni a dolgokat. Idegenek esetén teljesen rendben van, ha a leendő játékos leírja, hogy hogyan került az a tojás oda, ahova került, az arctámadó hogyan fertőzte meg az adott lényt. Esetleg az áldozat szemszögéből is lehet, míg ki nem tőr belőle a mellkasrobbantó, révén az idegen képes emlékeket is átvenni a gazdatesttől.

Előtörténet elfogadás, értékelés

Amennyiben kész az előtörténet 3 napon belül egy adminisztrátornak értékelnie kell. Ha a három nap letelik, akkor moderátor vagy kalandmesélő is értékelheti.

Amennyiben a leendő játékos nem tudja gépén elmenteni az előtörténetét, de amit leírt fel szeretné rakni, azt megteheti. Ám jelezze, hogy még folytatja.

Elfogadható olyan előtörténet, aminél pár sor hiányzik a minimum hosszhoz. Az ilyenért viszont a minimum jár skillpontokból, pénzből, megbecsülésből stb.. Ha valaki tíz oldalas előtörténetet ír, kevés hibával és a történet sem monoton töltelék dolgokból áll… nos akkor maximális jár mindenből. Ember esetén ehhez még hozzá jöhet, hogy a karakternek mi a foglalkozása és ez alapján is járhat ingyen skill.

Előtörténet értékelése esetén felmerülhet dilemma az elfogadóban. Mennyi is járjon ezért skillpontból és pénzből? Éppen ezért az elfogadó megteheti, hogy választási lehetőséget ad a játékosnak. Például választhat a játékos 60 skillpont – 400$ és 40 skillpont – 800$ közt. Még ilyen választás lehet, hogy kevesebb skillpont, de magasabb ranggal indulhat a játékos.

Amennyiben nem elfogadható az előtörténet

A leendő játékosnak javítania kell. Régen erre három kőrben volt lehetőség. Ha negyedjére sem volt képes az illető javítani, akkor el kellet, illetve lehetett utasítani az előtörténetet. Ebben az esetben új felhasználói fiókkal új karakternek lehetett neki futni. Ez most már nem él. El lehet utasítani egy előtörténetet, ha az illetőn érződik, hogy nem képes felfogni azt, amit az ellenőrző staff ír neki. Volt erre példa. Konkrétan az illető mondat végi írásjel után nem tett szóközt. Sokadik jelzésre sem volt képes ezt megtenni, holott ő szerinte javította a hibákat.

Tehát most is fennáll, hogy el lehet utasítani különböző okokra hivatkozva, mint például:

  • Az illető bannolva van és új felhasználóval kíván játszani.
  • Más FRPG oldalakon nem kedvelt viselkedése miatt, vagy éppenséggel ki is lett tiltva. Bár eme esetben staffnak kell döntenie és nem a staffból egy embernek.

  • Az illető képtelen kijavítani a hibáit, mint feljebb vagyon írva.
  • Arrogáns viselkedés. Például nem olvassa el az adatbázisból amire szüksége lenne, de még nem is kérdez utána staffnál vagy játékosoknál a dolgoknak. Inkább teljesen maga találja ki a dolgokat. Adatbázis nem véletlen van, keretet ad a játéknak.

Az előtörténetet értékelő staff megteheti, hogy más stafftagnak adja át az értékelést és a javításban való segédkezést, amennyiben úgy látja, hogy ő maga nem alkalmas erre az adott személynél. (Elfogyott a türelme vagy éppenséggel nem képes szót érteni vele.)

Tehát ha nem elfogadható az előtörténet, akkor a staffnak jeleznie kell mik a hibák, ha szükségesnek érzi vagy a leendő játékos igényli, akkor pedig segítenie kell. (Más is, akár JK is segíthet. De JK ezt ne az előtörténetnél tegye, fórum társalgó részében, chaten vagy facebook csoportban.) Alapból a segítség a szükséges információk adatbázisból való linkelése. Senki ne várja el, hogy a segítség az legyen, hogy az adott személy leírja ugyan azt, amit az adatbázis tartalmaz.

Nem kötelező a staffnak minden egyes helyesírás hibát felsorolnia, de azzal sem intézheti el, hogy „javítsd a helyesírási hibákat”. Pár példát fel kell sorolni.

Előtörténet elfogadása után már nem szerkeszthető az előtörténet. Sem bővítés, sem javítás nem lehetséges.

Ember

  • Minimum 40, maximálisan 90 skillpont adható előtörténetért.
  • Maximálisan tizedes rang adható.
  • 1000$ maximális összeg mi adható. Szabadúszó játékosok esetén ez maximálisan 4000$

Amennyiben az előtörténet meghaladja a másfél oldalt, a játékos kaphat szakmájának megfelelő ingyenes skilleket. Ezek nem kerülnek skillpontban, halál esetén sem vesznek el. Megadható skillek két szintbe/körbe lettek beskatulyázva. Második körben kiosztható ingyenes skillekért már kettőnél több oldal kell. Katona esetén a felsorolt négy skill közül egy választható szabadon.

Ez a rendszer ezért van, mert ha valaki előtörténetében egy űrhajó pilótája, akkor elég hülyén veszi ki magát, hogy játékban analfabéta egy hajó elvezetéséhez. Így lett bevezetve, hogy a játékos szakmájának megfelelő skilleket megkaphat. Viszont így hátrányba kerülnek azok akik, csak szimpla katonák. Így a katonai háttérrel rendelkező játékosok számára is járhatnak ingyenes skillek. Felvetül a kérdés, hogy mi van akkor, ha a játékos egy genetikus, aki baráti körével eljárkál lőtérre. Neki nem jár semmilyen ingyenes skill. Az ő fegyverismerete nem felel meg egy katonáénak. Illetve az ember skillek közt nincs genetikusnak megfelelő skill. Ingyen skillek rendszere azért lett bevezetve, hogy a karakter képességei és az előtörténetben leírtak ne térjenek el drasztikusan a skill rendszer miatt.

Szakma Első körben Másod körben
Katona
Fegyverhasznalat.png
Nehezfegyver.png
Energiafegyver.png
Ketkezes.png
Mesterloveszet 1.png
Harcművész
Onvedelem 1.png
Onvedelem 2.png
Kozelharcifegyver 1.png
Sofőr
Kresz.png
Tankvezetes 1.png
Pilóta
Repules 1.png
Repules 2.png
EXO pilóta
Exosuite 1.png
Orvos
Medic 1.png
Medic 2.png
Mérnök
Mernok 1.png
Mernok 2.png
Informatikus
Hackin device.png
Hackin device lv2.png

Predator

  • Maximálisan Tapasztalt rang adható.
  • 400 maximális megbecsülés mi adható.

Kezdő felszerelés, ami ingyenes, vagyis alapból rendelkezik vele a játékos:

Predator játékosoknál nincsenek karakterspecifikus ingyenes skillek. Alábbi négy skill minden predator játékosnak ingyenes, halál esetén sem vesznek el.

Karfegy koz 1.png
Spear 1.png
Latas 1.png

Váll-löveg I

Alien

  • Maximálisan felderítő rang adható. Igen eme esetben már egy követő NJK-val indíthat a játékos.

Alap skillek terén alább írtak érvényesek. Idegenek esetén ezeknek nincs külön skill képe.

Kezdőhelyek

Főleg alien játékosokat célszerű egy helyre gyűjteni, de másik két faj esetén is célszerű megadni, hogy hol tudhatják a játékot kezdeni. Ehhez mérten kell az előtörténetet alakítani.

Alienek nem tudnak önerőből az űrben utazni. Jelenleg az alien játékosok tartózkodási helye Új Japán.

Predator játékosok számára célszerű Blioron vagy Delta Hydrae IX-en kilyukadniuk. Itt vannak ugyanis vadászbázisok és ezek vannak jelenleg az oldalon elérhető helyszínnek.

CMC játékosok számára Mars vagy Gateway célszerű. WY játékosok számára Mars vagy a Vörös Óriás. Szabadúszók számára pedig nincs megkötés azon kívül, hogy reális legyen. (Tehát nem lehetnek pl. a Delta Hydrae IX-en)