Mutacio.JPG

Az egyik legérdekesebb technológia, ami hasonlít a xenomorphokhoz, ezek a lények valójában nem is prototípusuk és nem is továbbfejlesztésük a xenomorphoknak. Egyszerűen csak más célból lettek kifejlesztve. Sok közös van a két fajban, mindkettő halálos az ellenfeleivel szemben, külsőre hasonlítanak, bár a mutációk nagyobbak, intelligensebbek és erősebbek egy xeno dolgozónál (emberből kikelt változatnál). Ám ezek soha nem lázadtak fel mestereik ellen, mert nem lettek offenzívra programozva, sokkal inkább védelemre, afféle őrszemek, amik a fajt védelmezik, illetve a hátrahagyott technológiájukat. Mutációkat mindig pilóta technológia közelében találtak eddig. A mutációkból azonban hiányzik a reprodukció fontos vágya, bár képesek a környezetükből bioenergiát kinyerni, hogy helyrehozzák sérüléseiket.

A prototípusok általában magányosan vagy kis falkában találhatóak meg, az elméjükbe van programozva az aktuális létszám amennyi az adott területre megengedett. Ha túl kevesen vannak, akkor képesek valamiképp bioenergia (környezetből táplálkozás nélkül kivont energia) felhasználásával lemásolni önmagát és osztódni. A prototípusnak nincs előre lekódolt életciklusa, így biológiai szempontból hallhatatlan, ha fent tudja tartani bioenergia szükségleteit. Fontos különbség, hogy az őrzőknek nem savas a vérük. Levegőnyomásának változását érzékelik főként, tehát a mozgást, bár szaglással és hallással is rendelkeznek. A testük ellenáll minden környezeti hatásnak még a nullgravitációnak is. Levegőre sincs szükségük, persze a hangképzéshez van. Láthatatlanok az infravörös és a hőoptikus érzékelőknek. Teljesen mozdulatlanok tudnak maradni így a mozgásérzékelők sem veszik észre őket, amíg úgy döntenek, hogy mozognának. Ellenállóak minden betegséggel szemben és az elektromosság is elég gyengén sebzi őket. Egy xenomorph – prototípus harc, egy az egy ellen esélye sincs a xenomorphnak, de mivel a mutációk legfeljebb csak kis csapatokban szoktak jelen lenni, a túlerő könnyen felül kerekedik.